Facebook träffsäkrare än Google

För många är Facebook som marknadsföringskanal en självklarhet, för vissa något helt otänkbart. I vår vardag hör vi ständigt kommentarer likt; – ”Jag vill inte synas på Facebook, utan hellre på Google eller Linkedin.”

Faktum är dock att samma målgrupp och fler finns tillgängliga på Facebook, och möjligheten att konvertera målgruppen till betalande kunder är större. Bakom varje anställd finns en privatperson, som vi uppmärksammat gärna scrollar genom sitt Facebookflöde på kvällstid.

Skillnaden är Mark Zuckerberg, grundare av Facebook

Facebook och grundaren Mark Zuckerberg har bestämt sig för att utmana Google om såväl det lokala söket som att för alltid vara en världsledande social community när det handlar om att integrera och dela information med andra människor. Denna vision och besatthet medför att Facebook investerat miljarder dollar varje år i att utveckla algoritmer som gör att intressanta budskap ska kunna delas till vänner och likasinnade samt att företag som vill marknadsföra sig ska nå ut till exakt rätt målgrupp. Fungerar inte ovanstående, förloras användare och därmed världsherraväldet. Exakt detta vet Mark Zuckerberg om, och han är därför extremt mån om att såväl användare som annonsörer inte ska störas av icke relevant information.

Allt vi gör på Facebook; skriver i chatten, i meddelanden eller i form av bilder vi publicerar registreras, noteras och lagras av plattformens avancerade algoritmer och detta gör att träffsäkerheten när vi delar, gillar eller annonserar ut budskap är magnifikt och till och med bättre än Googles. Här ligger tyvärr Linkedin extremt långt efter och i en annan division, långt längre ned i seriesystemet.

Medan Googles grundare Larry Page och Sergey Brin lägger tid på självkörande bilar, finansiella strukturförändringar som namnbytet Alphabet lägger Mark Zuckerberg tiden på användarna och att integrera liknande medier med yngre målgrupper som Snapchat eller Instagram. Denna fokusering kommer vara avgörande i det långa loppet.

Google är högst relevant men inte alls lika träffsäkert som exempelvis Facebook när det kommer till att hitta er  målgrupp. Vill man få användaren att integrera och konverteras till kund i en varumärkesbyggande annonskampanj är Facebook extremt underskattat och i många fall markant bättre än giganten Google.

What to do?

Skeppsism ligger mest i människans natur, det tar ett tag att acceptera något ”nytt” där människor delar privat information mellan varandra. Men skulle detta på något vara en sämre annonseringskanal än Google och Linkedin? Knappast troligt, utan mest fördomsfullt.

Media News och Kampanj24 kommer under de närmaste veckorna att tydligare lyfta fram Facebook som annonseringskanal för våra kunders kampanjer. Vi kan nå samma målgrupp, skapa bättre kampanjer och nå en högre konverteringsgrad i antal människor som tar till sig av våra kampanjer. Syftet är enbart att ni som kund ska få ett bättre resultat. Är ni nöjda så är vi glada och det är vårt huvudsyfte.

Precis som Mark Zuckerberg på Facebook kommer vi göra det som är bäst för er, ge er relevant information som ni kan integrera med.

Enjoy!

// Teamet bakom Kampanj24 och Media News