Globala trendinsikter och inspiration från världens främsta trendbyråer

ColourHouse levererar träffsäkra trendpublikationer, seminarier och kunskap inom färg och form och har en stark ställning på den svenska designmarknaden. Sedan drygt 30 år tillbaka har de samarbetat med några av de främsta trendprognosmakarna i världen. De förser företag med de bästa verktygen för designinspiration, färgkommunikation, trendanalys och beteendeforskning inom bl.a. mode, inredning, industridesign och grafisk design.

Grunden för dagens trendprognoser

ColourHouse är ett handelshus inom allt som involverar trend, design och färg. Agenturen erbjuder de professionella redskapen som behövs för företag med en designavdelning och för de som har del i ansvaret att utveckla sina produkter. Den stora bredd och djup i sortimentet som skapats under många år, gör företaget helt unikt, där ingen annan kan uppvisa något liknande. När de startade 1982 fanns inte denna typ av tjänst tillgänglig i Sverige och i övriga världen kunde liknande tjänster endast hittas på några få platser som i t.ex. Paris och London, man kan därför förstå att ColourHouse varit en strakt drivande kraft till att lägga grunden för dagens användande av färg- & inspirationsmaterial.

Ägaren Louise har alltid haft ett intresse för design, för kommunikationen kring design samt för formgivning och färgsättning.

– Vi kan beskrivas som partners till våra kunders design- och produktutvecklingsavdelningar inom färg, form och design. Design beskriver ett varumärke, det förnyar ett varumärke men kan också stjälpa ett varumärke om man inte vårdar det ordentligt, förklarar Louise.

Seminarier, trendmaterial och färg

Next Trend: juni & december
Next Interior Trend: januari & augusti
Next Strategy: höst

ColourHouse har alltid varit under konstant utveckling och nya idéer saknas inte, dock försöker man alltid att hålla fokusen inom kärnverksamheten trend- & inspirationsmaterial, färgkommunikation med tillhörande seminarieverksamhet. Att hålla föredrag och fördjupningar av trender har alltid varit en del av Louise intresse och fokus, men tidigt 2000-tal valde de att ta ett ytterligare steg inom seminarieverksamheten och driver idag landets största och mest specialiserade inom mode, inredning och marknadsstrategi. Seminarium hålls med jämna mellanrum från januari till december. Next Strategy presenterar strategiska delar av design och produktutveckling samt konsumentbeteenden. Next Trend hålls i samband med att de aktuella säsongernas trendmaterial släpps. Inredningsseminariet Next Interior Trend presenterar inredningsrelaterade trender och nyheter. I decembers upplaga av Next Trend 2015 var fyra av världens främsta och mest inflytelserika trendprognosmakare influgna för att diskutera trender för vår/sommar 2017.

– Det är viktigt att få information från olika håll om samma säsong för att förstå vikten av trenden, färgen eller materialvalet, säger Louise.

Next Interior Trend

Trendpublikationer, magasin och andra inspirationsmaterial finns här presenterade från världens alla hörn, såväl i pappers- som i digital form. ColourHouse har dessutom själva valt att producera en egen bok inom inredningssegmentet. Där finns vägledning och information om kommande trender vilka är presenterade utefter viktiga teman för framtida design- och färgval. Det är en ytterst precis trendpublikation, något som inte finns någon annanstans i världen, varken på mode- inrednings- eller industridesignsidan. I anslutning till att inredningspublikationen släpps presenteras det även under ett Next Interior Trend-seminarie. Närmast i Göteborg och Stockholm i januari.

– Det är inte bara en trendguide, det är också en inköpsguide, menar Louise.

Globala trendinsikter

Louise med kollegor hjälper er att fatta de rätta besluten för strategi och produktutveckling, de verkar inom bland annat mode, skor, accessoarer, inredning, möbler, industridesign, grafisk design, förpackning, kommunikation samt betydelsefulla insikter kring konsumentbeteende. Tjänster finns även online, ett kostnadseffektivt och enkelt sätt att att få globala trendinsikter. ColourHouse samarbetar med ett flertal trendserviceföretag online, däribland Fashion Snoops som bland annat erbjuder trendanalyser inom varje mode- och inredningssegment. Boka en tid för konsultation eller en presentation för vad de kan hjälpa er med, på plats i deras showroom eller hos er!

Av redaktionen, Kampanj24.se

Next Interior Trend i januari. Läs mer här!