Månadens heta – att annonsera på Instagram

Instagram firade nyligen fem år, och fotoappen växer så det knakar. I slutet av 2015 var 40% av Sveriges befolkning aktiva användare, en ökning med 12% sedan året innan. Instagram är ett enkelt, snabbt och roligt sätt att dela med sig av sin vardag till sina följare. Flera nyheter har släppts under åren, exempelvis möjligheten att publicera kortare videoinlägg. Under hösten 2015 släppte appen ytterligare en nyhet – möjligheten för företag att annonsera. 

Facebook+Instagram=sant

Många företag har hakat på trenden; Volvo, TUI och Ben & Jerrys var några av de första som använde sig av tjänsten. Från företagens och annonsörernas sida ser man en otrolig spridning och enkelhet i att nå sin rätta målgrupp. Eftersom Instagram är en del av Facebook används samma träffsäkra målgruppsverktyg. Allt du gör på internet registreras och kan därefter härledas till olika typer av intressen, något som används till annonsörens fördel vid målgruppssegmenteringen. Er målgrupp är därför mycket nåbar och träffsäkerheten i att nå potentiella kunder är oslagbar. Varför ska inte ni också synas på Instagram om er målgrupp finns där?

Appen, som är helt gratis i Apple Store och Google Play, används av människor i alla åldrar. Att sprida er verksamhetsidé och företagsnamn till specifika intressenter har alltså aldrig varit enklare än i dagens digitala samhälle. Instagrams medlemmar är mycket mottagliga och tycker att det är intressant att komma både företag, kändisar och privatpersoner lite närmare inpå livet. Kändisar såg tidigt fördelen med att synas på Instagram och många har miljontals följare. Andra medlemmar har skapat sig ett varumärke enbart med hjälp av sitt Instagramanvändande.

Bygg ditt varumärke med bild och video

Kampanj24 och Media News följer givetvis med i den digitala utvecklingen på sociala medier och förespråkar annonseringsformatet då vi märkt av en enorm genomslagskraft i kanalen. På Instagram visas bilden oundvikligt och slipper försvinna i bruset bland annat som visas samtidigt. Det är enkelt att ”gilla” bilder och att ”tagga” sina vänner som också är användare på Instagram vilket gör att den virala spridningen blir betydligt lättare att uppnå till skillnad från andra kanaler.

Att sedan mäta utfallet av en Instagramannons är en fröjd för sitt ego då det gång på gång överträffar förväntningarna. Vill ni låta er överträffas av era förväntningar? Låt oss visa er hur!

//Redaktionen – Media News